Połączenia co godzinę w szczycie do Warszawy, Torunia oraz Trójmiasta – to plany siatki połączeń z Płocka po zakończeniu inwestycji kolejowych CPK. Budowa nowych linii kolejowych 5 i 50 na odcinku Węzeł CPK – Płock – Włocławek pozwoli włączyć Płock do linii CMK Północ oraz transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i radykalnie skrócić czas przejazdu do stolicy – informuje Centralny Port Komunikacyjny.
Przypomnijmy: w sierpniu ubiegłego roku w wyniku analiz prowadzonych przez Spółkę CPK pełnomocnik rządu Maciej Lasek
zatwierdził wybór wariantu W41 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych 5 i 50. Jak twierdzi spółka, zaproponowany w nim przebieg nie tylko w najmniejszym stopniu ingerował w obszary zabudowane i cenne środowiskowo, ale także uzyskał najwyższe oceny m. in. w analizie rozwojowej.
CMK Północ zmniejszy wykluczenie komunikacyjne
Włączenie miast takich jak Płock – newralgicznych pod względem przemysłowym i społecznym – w sieć KDP powinno stać się impulsem do równomiernego rozwoju całej Polski. Po wybudowaniu odcinka CMK Północ od węzła CPK do Włocławka Płock ma być skomunikowany z Warszawą odjeżdżającymi co godzinę ekspresami regionalnymi, a także pociągami dalekobieżnymi. Po wybudowaniu całości CMK Północ miasto zyska także – według zapowiedzi inwestora – regularne, realizowane co godzinę połączenia zarówno w kierunku Warszawy, jak i Torunia i Bydgoszczy oraz Trójmiasta.
Prędkość projektowa dla odcinka CPK – Płock na linii 5 ma wynosić aż 350 km/h. – Znacząco skrócą się czasy przejazdów między Płockiem a innymi dużymi miastami. Na przykład do Warszawy Centralnej podróż pociągiem zajmie zaledwie 50 minut, podczas gdy dziś taka trasa trwa ponad 2 godziny – zapowiada CPK. Wiele osób rozważających obecnie przeprowadzkę do stolicy będzie więc mogło dojeżdżać do pracy czy na uczelnię, mieszkając nadal w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego.
Inną korzyścią będzie
uwolnienie przepustowości na liniach konwencjonalnych dla pociągów towarowych. Trasa CMK Północ od Węzła CPK do Włocławka została uwzględniona w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. CPK będzie więc mógł ubieganie się dla niej o dofinansowanie z większej puli środków unijnych.
Analizy potrwają jeszcze rok
Spółka podkreśla, że przy projektowaniu sieci kolejowej bierze pod uwagę najlepsze wzorce zachodnioeuropejskie. – Zakładają one rozwiązania służące skomunikowaniu najbardziej odległych części kraju przez najszybsze pociągi, jak też łącznice kolejowe umożliwiające zatrzymania w mniejszych ośrodkach. Dzięki temu miasta takie jak Płock, Kalisz, Sieradz, Włocławek czy Grudziądz, położone na trasie KDP, będą jednymi z największych beneficjentów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) – zapowiada CPK. Program ZSK obejmuje stworzenie długoterminowego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Prowadzone analizy wskażą docelowy kształt infrastruktury transportowej, odpowiadający potrzebom polskich ośrodków społecznych i gospodarczych.
Właśnie w kontekście rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce ma zostać ustalony ostateczny przebieg linii do Płocka oraz termin wykonania prac budowlanych. Związane z tym prace analityczne powinny zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 r.