Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Z Płocka do Warszawy po nowej linii w 50 minut

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
15-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Z Płocka do Warszawy po nowej linii w 50 minut
fot. Roman CzubińskiStacja Płock
Połączenia co godzinę w szczycie do Warszawy, Torunia oraz Trójmiasta – to plany siatki połączeń z Płocka po zakończeniu inwestycji kolejowych CPK. Budowa nowych linii kolejowych 5 i 50 na odcinku Węzeł CPK – Płock – Włocławek pozwoli włączyć Płock do linii CMK Północ oraz transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i radykalnie skrócić czas przejazdu do stolicy – informuje Centralny Port Komunikacyjny.

Przypomnijmy: w sierpniu ubiegłego roku w wyniku analiz prowadzonych przez Spółkę CPK pełnomocnik rządu Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu W41 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych 5 i 50. Jak twierdzi spółka, zaproponowany w nim przebieg nie tylko w najmniejszym stopniu ingerował w obszary zabudowane i cenne środowiskowo, ale także uzyskał najwyższe oceny m. in. w analizie rozwojowej.

CMK Północ zmniejszy wykluczenie komunikacyjne

Włączenie miast takich jak Płock – newralgicznych pod względem przemysłowym i społecznym – w sieć KDP powinno stać się impulsem do równomiernego rozwoju całej Polski. Po wybudowaniu odcinka CMK Północ od węzła CPK do Włocławka Płock ma być skomunikowany z Warszawą odjeżdżającymi co godzinę ekspresami regionalnymi, a także pociągami dalekobieżnymi. Po wybudowaniu całości CMK Północ miasto zyska także – według zapowiedzi inwestora – regularne, realizowane co godzinę połączenia zarówno w kierunku Warszawy, jak i Torunia i Bydgoszczy oraz Trójmiasta.

Prędkość projektowa dla odcinka CPK – Płock na linii 5 ma wynosić aż 350 km/h. – Znacząco skrócą się czasy przejazdów między Płockiem a innymi dużymi miastami. Na przykład do Warszawy Centralnej podróż pociągiem zajmie zaledwie 50 minut, podczas gdy dziś taka trasa trwa ponad 2 godziny – zapowiada CPK. Wiele osób rozważających obecnie przeprowadzkę do stolicy będzie więc mogło dojeżdżać do pracy czy na uczelnię, mieszkając nadal w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego.



Inną korzyścią będzie uwolnienie przepustowości na liniach konwencjonalnych dla pociągów towarowych. Trasa CMK Północ od Węzła CPK do Włocławka została uwzględniona w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. CPK będzie więc mógł ubieganie się dla niej o dofinansowanie z większej puli środków unijnych.

Analizy potrwają jeszcze rok

Spółka podkreśla, że przy projektowaniu sieci kolejowej bierze pod uwagę najlepsze wzorce zachodnioeuropejskie. – Zakładają one rozwiązania służące skomunikowaniu najbardziej odległych części kraju przez najszybsze pociągi, jak też łącznice kolejowe umożliwiające zatrzymania w mniejszych ośrodkach. Dzięki temu miasta takie jak Płock, Kalisz, Sieradz, Włocławek czy Grudziądz, położone na trasie KDP, będą jednymi z największych beneficjentów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) – zapowiada CPK. Program ZSK obejmuje stworzenie długoterminowego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Prowadzone analizy wskażą docelowy kształt infrastruktury transportowej, odpowiadający potrzebom polskich ośrodków społecznych i gospodarczych.

Właśnie w kontekście rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce ma zostać ustalony ostateczny przebieg linii do Płocka oraz termin wykonania prac budowlanych. Związane z tym prace analityczne powinny zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Biznes

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Łukasz Malinowski, Jakub Rösler 08 stycznia 2025

CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Centralny Port Komunikacyjny 17 października 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Biznes

CPK pracuje nad poolem taborowym. Miliardy na nowe pociągi

Łukasz Malinowski, Jakub Rösler 08 stycznia 2025

CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Infrastruktura

Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ

Centralny Port Komunikacyjny 17 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5